Τι εννοούν οι Value Investors, όπως ο Buffett με τον όρο “Good” Businesses ή “Franchises”;
Οι επιτυχημένες εταιρίες στις οποίες έχει επενδύσει ο Warren Buffett και πολλοί άλλοι επενδυτές έχουν διάφορα χαρακτηριστικά που τις κάνουν διαχρονικά ελκυστικές. Ποια είναι αυτά τα χαρακτηριστικά; Τι τραβάει την προσοχή των επενδυτών;
Υπάρχει σχεδόν ομοφωνία ότι οι good businesses είναι οι εταιρίες που απολαμβάνουν βιώσιμου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος έναντι των ανταγωνιστών τους. Και ενώ υπάρχει ομοφωνία ότι η ύπαρξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος είναι ο βασικός παράγων που δημιουργεί υπερκέρδη, δεν είναι καθόλου σαφές τι καταλαβαίνει ο καθένας με το τι είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Σχέση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και brands γοήτρου
Πολλοί επενδυτές πιστεύουν ότι οι good businesses ταυτίζονται με τα brands γοήτρου, brands υψηλής περιωπής. Όπως φαίνεται όμως από τον παρακάτω πίνακα, κάθε άλλο παρά προφανές είναι.
Ένα ισχυρό ή και «γκλαμουράτο» brand είναι σίγουρα ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δημιουργεί αυτόματα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Και ας μην ξεχνάμε ότι ακόμα και τα πιο ισχυρά brands χρειάζονται καθημερινά «συντήρηση» που συνήθως κοστίζει ακριβά.
Σχέση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και πρωτοπόρων του κλάδου
Άλλοι επενδυτές ταυτίζουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με τους first movers (πρωτοπόρους) που τελικά μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις επικρατούν μακροπρόθεσμα όπως φαίνεται και από τον παρακάτω πίνακα. Πολλοί δε από τους “πρωτοπόρους” έχουν ήδη πτωχεύσει.
Όπως φαίνεται, δεν αποδεικνύεται ότι οι πρωτοπόροι υπήρξαν καλύτερες εταιρίες στην δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
Τι είναι τελικά Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα;
Η συζήτηση ξεκίνησε με τον Michael Porter3 το 1979 και αποσαφηνίστηκε οριστικά από τους Greenwald και Kahn στο βιβλίο Business Strategy- Competition Demystified4 το 2005. Ο όρος ανταγωνιστικό πλεονέκτημα (competitive advantage) ταυτίστηκε με τον όρο Barriers to Entry, που χρησιμοποιείται ευρέως από επενδυτές (Warren Buffett, Mario Gabelli, κλπ.)
Κατά κοινή ομολογία, ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι η ικανότητα μιας εταιρίας να κάνει ιδιαίτερα πράγματα που δεν μπορούν να κάνουν οι ανταγωνιστές της τα οποία της αποφέρουν κέρδη πέραν του μίνιμουμ. Το μίνιμουμ είναι αυτό που κερδίζουν οι εταιρίες που δρουν σε ένα πολύ ανταγωνιστικό περιβάλλον, με πολλούς συνήθως ανταγωνιστές.
Είναι επίσης η ικανότητα της εταιρίας να αποκλείει την είσοδο νέων ανταγωνιστών να μπουν στα «χωράφια» της ( Barriers to Entry). Μεταφορικά είναι η τάφρος (moat) γύρω από τους πύργους των αριστοκρατών στον μεσαίωνα, που εμποδίζει την είσοδο σε αυτούς.
Τα παραδείγματα εταιριών που απολαμβάνουν ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος είναι αρκετά και δεν είναι αναγκαστικά όλες μεγάλες εταιρίες (Google, Facebook, Coca-Cola, κλπ.) Υπάρχουν και μικρές εταιρίες που δρουν ανενόχλητα στην δική τους περιορισμένη αγορά. Περιορισμένη ή αν θέλετε εστιασμένη, είτε γεωγραφικά είτε προϊοντικά. Και οι οποίες έχουν σημαντικότατες αποδόσεις επί των κεφαλαίων που απασχολούν (άνω του 20%).
Αν υπάρχει κάποια σχετική ομοφωνία για το τι εν τέλει δημιουργεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αυτό φαίνεται να είναι τρία πράγματα ή ακόμα καλύτερα ο συνδυασμός αυτών:
- Μη εύκολα αντιγράψιμο technical know-how
- Ύπαρξη «αιχμάλωτης» πελατείας
- Οικονομίες κλίμακας
- Συνδυασμό όλων των ανωτέρων
Σε αυτά όμως θα επανέλθουμε με μεγαλύτερη λεπτομέρεια και ανάλυση σε επόμενο άρθρο μας.
Εσείς που θα κατατάσσατε την εταιρεία σας; Έχετε κάποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών σας;
Αναμένουμε τις απαντήσεις σας και οποιεσδήποτε ερωτήσεις ή σχόλια μπορεί να έχετε στο inbox μας .
Αποτιμήσεις εταιριών: Γρήγορα- Εμπεριστατωμένα- Οικονομικά
1,2 Greenwald B.C, Kahn J., Bellissimo E., Cooper M.A., Santos T., (2021), Value Investing- From Graham to Buffett and Beyond, (2nd Edition), Wiley, p.163, p.165
3 Porter M (1998), On Competition, (1st Edition), Harvard Business School Press
4 Greenwald B., Kahn J., (2005), Competition Demystified- A Radically Simplified Approach to Business Strategy, (1st Edition), Portfolio