Ετήσια Αποτίμηση και Παράπλευρα Οφέλη

 

«Οι εταιρείες οφείλουν να γνωρίζουν πόση αξία δημιουργούν από χρονιά σε χρονιά, ώστε να διασφαλίσουν ότι το στρατηγικό τους πλάνο εφαρμόζεται πιστά. Η απλή γνώση των πωλήσεων και του EBITDA απλά δεν επαρκεί. Οι περισσότερες εταιρείεςέχουν πολλαπλές επιχειρηματικές δραστηριότητες, των οποίων η αξία μπορεί να αυξομειώνεται ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς. Επιπλέον, ακόμη κι αν δεν έχετε καμία πρόθεση να πουλήσετε την εταιρεία σας, μπορεί να σας γίνει μία αναπάντεχη προσφορά. Στην περίπτωση αυτή, είναι ιδιαίτερα χρήσιμο και απαραίτητο να γνωρίζετε την αξία της προκειμένου να είστε σε θέση  να απαντήσετε κατάλληλα.»

Reed Phillips

CEO at Oaklins DeSilva+Phillip
Author of ‘’QuickValue: Discover Your Value and Empower Your Business in Three Easy Steps’’ book

 

«Ηδιαδικασία τηςΑποτίμησης για μία εταιρία αποτελεί βασικό στοιχείο του Επιχειρηματικού της Σχεδιασμού. Θέλεις να γνωρίζεις τι πραγματικά έχει οικονομικό νόημα στην επιχείρησή σου. Αναλύοντας με λεπτομέρεια τα επιμέρους οικονομικά στοιχεία, μπορεί να οδηγηθείς στη διακοπή ή την αύξηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, ανάλογα με το εάν αυτές σου αφαιρούν ή σου προσθέτουν αξία».

Ava Seave

Principal at Quantum Media
Associate Adjunct Professor at Columbia University Graduate School of Business
Assistant Adjunct Professor at Columbia University – Graduate School of Journalism
Author of “The Curse of the Mogul” book.

 

Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες εταιριών συμφωνούν ότι η λήψη κατάλληλων εταιρικών αποφάσεων εξαρτάται από την ποιότητα των πληροφοριών που έχει η κάθε εταιρία στη διάθεσή της. Σήμερα οι εταιρίες ξοδεύουν χιλιάδες ευρώ σε data analytics  και management software. Λίγες όμως είναι οι εταιρίες που επωφελούνται και εκμεταλλεύονται τις πληροφορίες που απορρέουν από μια ετήσια αποτίμηση της εταιρίας.

Η αποτίμηση της αξίας μιας εταιρίας είναι  απαραίτητη διαδικασία σε μια συγχώνευση ή πώληση αλλά αυτό θα συμβεί μια φορά κάθε πενταετία και αν. Τι πληροφορίες και τι οφέλη μπορεί να αντλήσει μια εταιρία από την διαδικασία της αποτίμησης της;

Τα οφέλη είναι πολλαπλά και παρακάτω θα απαριθμήσουμε πέντε από αυτά:

1. Operational Efficiency

Μια λεπτομερής αποτίμηση, εκτιμά κατά πόσον η εταιρία είναι λειτουργικά αποτελεσματική δηλαδή αν μπορεί να συγκρατεί το κόστος λειτουργίας της. Εξετάζει την σχέση του κόστους λειτουργίας προς τις πωλήσεις [(Κόστος Διοίκησης και Διάθεσης)/ Πωλήσεις], τις συγκρίνει με αυτές των ανταγωνιστών της και εξετάζει επίσης την διακύμανση της σχέσης αυτής διαχρονικά. Καμιά εταιρία που δεν έχει την ικανότητα να συγκρατεί τα κόστη της δεν επιβιώνει μακροπρόθεσμα.

2. Growth Strategy

Πολλές φορές η «μεγαλομανία» για αύξηση των πωλήσεων οδηγεί σε επεκτάσεις που δεν είναι κερδοφόρες. Ακόμη και αν είναι αντικειμενικά κερδοφόρες εταιρίες, ενίοτε δεν καλύπτουν το κόστος των επιπρόσθετων κεφαλαίων (δανείων ή κεφάλαια μετόχων) που χρειάζονται για την επέκταση.

Μια σωστή αποτίμηση θα το ανακαλύψει αυτό και μπορεί να οδηγήσει μέχρι και σε αποχώρηση από τον κλάδο της επέκτασης. Μπορεί επίσης να εμποδίσει την συγκεκριμένη επέκταση αν γίνει εκ των προτέρων. Δεν είναι λίγες οι εταιρίες που επεκτάθηκαν σε άλλους κλάδους με ολέθριες επιπτώσεις.

3. Return on Invested Capital

Παραδοσιακά, οι περισσότεροι αναλυτές βασίζουν την αποτίμηση μιας εταιρίας στην κερδοφορία της και μόνο. Ελλιπής διαδικασία κατά την άποψη μας.

Κατά την διαδικασία αυτή, εξετάζεται εις βάθος και διαχρονικά η απόδοση που έχει η εταιρία επί των επενδεδυμένων κεφαλαίων της (Invested Capital). Επενδεδυμένα κεφάλαια είναι η καθαρή θέση συν τα δάνεια μείoν τα μετρητά. Η σχέση των κερδών προ φόρων και τόκων (EBIT) της εταιρίας με τις πωλήσεις (EBIT/ Sales) και των επενδεδυμένων κεφαλαίων (EBIT/IC) εις βάθος χρόνου αποκαλύπτει πολλά και για την ανταγωνιστικότητα της εταιρίας αλλά και για την ποιότητα του management.

4. Αντιμετώπιση ανταγωνισμού

Μια σωστή αποτίμηση προϋποθέτει να εκτιμηθεί η στρατηγική θέση της εταιρίας μέσα στον κλάδο. Από τα συμπεράσματα αυτής της έρευνας, προκύπτουν και οι κατάλληλες κινήσεις της εταιρίας που αφορούν στους ανταγωνιστές της. Κατά τη διαδικασία αυτή εξετάζονται με νούμερα, αιτιολογούνται και απαντώνται ερωτήματα όπως αν απολαμβάνει η εταιρία κάποιου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και αν ναι, αν είναι διαχρονικά βιώσιμο ή όχι.

Με βάση τα όποια συμπεράσματα, θα καθορίζεται ανάλογα και η στρατηγική που αφορά στους ανταγωνιστές. Αλλιώς αντιμετωπίζονται οι ανταγωνιστές όταν απολαμβάνεις κάποιου αποδεδειγμένου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και αλλιώς αν δεν έχεις.

5. Διαπραγμάτευση με δανειστές

Έχοντας μια εκτίμηση της αξίας της εταιρίας, έχουμε ένα προβάδισμα σε διαπραγματεύσεις πχ για καλύτερους όρους κάποιου δανείου. Η παρουσίαση μιας αποτίμησης της εταιρίας στις τράπεζες δίνει στην εταιρία κύρος και θέτει τις βάσεις για να αιτιολογήσουν οι τραπεζίτες καλύτερους όρους χρηματοδότησης. Το ίδιο ισχύει και για πιθανούς επενδυτές και funds που πιθανώς να ενδιαφερθούν για την εταιρία.

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Η γνώση των ανωτέρων οδηγεί την εταιρία σε μια πιο σωστή εκτίμηση της στρατηγικής της θέσης και είναι χρήσιμο να επαναλαμβάνεται η διαδικασία είτε ετησίως είτε κάθε δύο χρόνια. Η ύπαρξη εμπεριστατωμένης αποτίμησης, είναι ένα κρυφό χαρτί πολλαπλά χρήσιμο για την ανάπτυξη και ευημερία της εταιρίας. 

 

H εταιρία μας όντας συμβεβλημένη με την Paradigm Capital Value LP στο Μόναχο, μια από τις πιο σημαντικές και πετυχημένες εταιρίες επενδύσεων στην Ευρώπη και στην Αμερική, εξειδικεύεται σε αποτιμήσεις εταιριών (Valuation) και παρέχει ταυτόχρονα συμβουλευτικές υπηρεσίες σε θέματα εταιρικής στρατηγικής (Corporate Strategy).

Αναρωτιέστε τι είδος αποτίμησης πρέπει να κάνετε; Θα χαρούμε να συζητήσουμε μαζί σας για τις επιλογές σας.

 

 

EBITS

Αποτιμήσεις εταιριών: Γρήγορα- Εμπεριστατωμένα- Οικονομικά