Πότε και με ποια συχνότητα χρειάζεται να εξετάσετε το ενδεχόμενο να αποτιμήσετε την εταιρεία σας;

Καλώς ή κακώς, η αποτίμηση μιας εταιρείας έχει συνδεθεί με τις έννοιες της εξαγοράς και της συγχώνευσης. Αυτός είναι και ο λόγος που αρκετές εταιρείες θεωρούν πως η συγκεκριμένη διαδικασία δεν τους αφορά. Μήπως όμως η αλήθεια είναι άλλη;

Η αποτίμηση της εταιρείας σας είναι μία πολύ σημαντική διαδικασία, που διερευνά πως να παραμένετε ανταγωνιστικοί και πως να είστε οικονομικά, αλλά και στρατηγικά υγιείς. Αποτιμήσεις σε τακτά χρονικά διαστήματα μπορούν να βοηθήσουν έγκαιρα στον εντοπισμό κρίσιμων σημείων της επιχείρησής σας.

Χρησιμοποιώντας τη γνώση και την πολύχρονη εμπειρία μας, θα παραθέσουμε παρακάτω τις σκέψεις μας σχετικά με το ποια είναι η κατάλληλη στιγμή να ξεκινήσετε την πρώτη αποτίμηση, καθώς και ποια είναι η ιδανική συχνότητα για την επιχείρησή σας.

Ποια είναι η κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσετε την αποτίμηση της αξίας της εταιρείας σας;

Πώς μπορούμε λοιπόν να καταλάβουμε πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσουμε τη διαδικασία της αποτίμησης; Ας δούμε μαζί κάποια σημάδια ή κάποιες συνθήκες που εμείς σας προτείνουμε να τις έχετε υπόψη σας ως τις κατάλληλες αφορμές για να ξεκινήσετε τη διαδικασία αποτίμησης.

Πιο συγκεκριμένα, η γνώση της αξίας της εταιρείας σας είναι χρήσιμη όταν συμβαίνουν κάποια από τα παρακάτω:

  1. Περιπτώσεις Διαδοχής. Όταν θέλετε να μεταβιβάσετε την εταιρεία σας στους διαδόχους σας. Με ποια αξία θα την μεταβιβάσετε δίκαια; Δεν πρέπει να ξέρουν οι διάδοχοι τι αξία θα παραλάβουν;
  2. Περιπτώσεις πώλησης, εξαγοράς ή συγχωνεύσεων. Όταν σκέφτεστε να πουλήσετε (μέρος ή ολόκληρη την εταιρεία σας ή μία από τις εταιρείες σας) ή να μπείτε σε μία διαδικασία συγχώνευσης.
  3. Αποχωρήσεις συνεταίρων. Όταν για κάποιο λόγο κάποιος ή κάποιοι από τους συνεταίρους σας θέλουν να αποχωρήσουν. Η εκ των προτέρων γνώση της αξίας της εταιρείας, κάνει την αποχώρηση πολύ πιο εύκολη,  πολύ πιο δίκαιη και πολύ πιο αντικειμενική.
  4. Αποσχίσεις κλάδου (spinoffs). Όταν σκέφτεστε να πουλήσετε ή να διανέμετε μετοχές της νέας αποσχισθείσας εταιρείας.
  5. Συνεργασία με άλλες εταιρείες (joint ventures). Όταν σκέφτεστε να ενώσετε τις δυνάμεις μας με άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα.
  6. Περιπτώσεις διαπραγματεύσεων. Σε κάθε περίπτωση, η γνώση της αξίας της εταιρείας είναι πολύ σημαντική στις όποιες διαπραγματεύσεις σας, όπως για π.χ. όταν διαπραγματεύεστε με δανειστές ή προμηθευτές.
  7. Στρατηγικές αλλαγές. Όταν για π.χ. σκέφτεστε να επεκταθείτε, να αναπτυχθείτε ή ακόμη και να συρρικνωθείτε.
  8. Εξωτερικές αλλαγές. Όταν το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον αλλάζει ή όταν δέχεστε ανταγωνιστικές πιέσεις που μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τη στρατηγική σας θέση.9.       Περιπτώσεις Κερδοφόρων εταιρειών. Όταν πολύ απλά έχετε τη διάθεση να καταλάβετε την εταιρεία σας σε βάθος και να εξερευνήσετε τις δυνατότητες, αλλά και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες της.

Στο άρθρο μας ‘’Γιατί να κάνω αποτίμηση της εταιρείας μου εάν δεν έχω σκοπό να την πουλήσω’’ μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για τα πραγματικά οφέλη της αποτίμησης.

Πόσο συχνά πρέπει μία εταιρεία να κάνει αποτίμηση της αξίας της;

Αν και η ερώτηση αυτή μας γίνεται σχετικά συχνά και είναι εύλογη, μπορούμε να πούμε πως η απάντηση μας δεν αποτελεί κάποιον ‘’κανόνα’’. Θα λέγαμε λοιπόν πως η συχνότητα της αποτίμησης εξαρτάται κυρίως από την κατάσταση της εταιρείας σας. Επιπλέον, καθώς κατά τη διαδικασία αποτίμησης γίνονται υποθέσεις και υπολογισμοί σχετικά με τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα μία συγκεκριμένη χρονική στιγμή, ουσιαστικές αλλαγές στην επιχείρηση, τη βιομηχανία και την οικονομία θα λέγαμε πως δικαιολογούν πιο συχνές αποτιμήσεις. Το σίγουρο πάντως είναι ένα. Άπαξ και γίνει αποτίμηση μία φορά, η δεύτερη αποτίμηση δεν θα περιέχει κόπο. Θα βασίζεται στη μεθοδολογία της πρώτης και άρα θα μπορεί να γίνεται ακόμη και κάθε χρόνο.

Ωστόσο, αν και δεν υπάρχει μια ενιαία απάντηση για όλους, εάν θα έπρεπε να προτείνουμε μία συγκεκριμένη συχνότητα, θα λέγαμε πως συνιστάται γενικά να διεξάγετε μία αποτίμηση της αξίας της εταιρείας τουλάχιστον κάθε δύο χρόνια.

Ποιες είναι οι κατάλληλες μέθοδοι διεξαγωγής αποτίμησης εταιρειών;

Υπάρχουν πολλές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για τη διαδικασία της Αποτίμησης. Κάποιες από τις διαδεδομένες και γνωστές βασίζονται σε μελλοντικές ταμειακές ροές (ήτοι σε προβλέψεις), στην αξία των κερδών, στα στοιχεία του ενεργητικού, της αγοραίας αξίας κλπ. Κάποιοι επιλέγουν ακόμη και συνδυασμό μεθόδων.

Η επιλογή της κατάλληλης μεθόδου είναι καθοριστικής σημασίας. Στην EBITS χρησιμοποιούμε παραδοσιακές, αλλά πρωτοποριακές Value Investing μεθόδους αποτίμησης όπως αυτές διδάχθηκαν για πρώτη φορά στο Columbia Business School από τους Graham and Dodd, εξελίχθηκαν από τον guru των guru της Wall Street, Professor Bruce Greenwald και χρησιμοποιούνται συστηματικά από επενδυτές όπως ο Warren Buffett, Mario Gabelli και Seth Klarman.

Μάθετε περισσότερα για τις μεθόδους DCF και Value Investing.

Με ποια κριτήρια πρέπει να επιλέξετε τον Σύμβουλο για την αποτίμηση της εταιρείας σας;

Ας δούμε μερικά χαρακτηριστικά που εμείς στην EBITS πιστεύουμε πως πρέπει να συγκεντρώνει ο μελλοντικός σας συνεργάτης προκειμένου να αισθανθείτε Ασφάλεια και Εμπιστοσύνη.

  1. Βαθιά γνώση. Βεβαιωθείτε πως υπάρχει ουσιαστική γνώση και αντίληψη της επιχειρηματικότητας και της εταιρικής στρατηγικής. Μάθετε να διακρίνετε τους υποψήφιους συνεργάτες σας σ’ αυτούς που διαθέτουν ή όχι, βάθος στις γνώσεις και στον τρόπο σκέψης τους και επιλέξτε τους ανάλογα.
  2. Τεράστια εμπειρία. Ιδιαιτέρως, θα σας συμβουλεύαμε να δώσετε έμφαση στη βιωματική εμπειρία. Βεβαιωθείτε πως η ομάδα ή ο σύμβουλος που θα επιλέξετε έχει βιώσει επιπλέον και την επιχειρηματικότητα, έχει πραγματοποιήσει πολλές αποτιμήσεις εταιρειών κι έχει να μοιραστεί μαζί σας πολυάριθμα πραγματικά case studies εταιρικής στρατηγικής, συγχωνεύσεων, εξαγορών, ανάπτυξης εταιρειών κλπ.
  3. Βάθος ανάλυσης των στοιχείων. Η ομάδα ή ο Σύμβουλος που θα επιλέξετε θα πρέπει να είναι σε θέση όχι μόνο να βλέπει στοιχεία και να δημιουργεί αναφορές. Βεβαιωθείτε πως θα μπορεί να βλέπει πίσω από κάθε νούμερο και πίσω από κάθε στοιχείο, σε βάθος. Κοινώς, να βλέπει και να σας προτείνει αυτό που δεν μπορούν να δουν οι περισσότεροι και πιθανώς, αυτό που δεν μπορείτε να δείτε εσείς.
  4. Συνεργασία με πιστοποιημένα γραφεία & εξειδικευμένους συνεργάτες. Ιδανικά, θα πρέπει να έχουν συνεργασίες που θα μπορούν να εγγυηθούν – την απαραίτητη για την αποτίμηση των εταιριών – τήρηση των πρωτοκόλλων και διαδικασιών.
  5. Και τέλος, μην ξεχάσετε να αναζητήσετε αξιόπιστα Testimonials & Συστάσεις. Από ανθρώπους της αγοράς και από ανθρώπους των οποίων την άποψη και κρίση εκτιμάτε και σέβεστε.

Κλείνοντας, θεωρούμε πως μία τακτική αποτίμηση της εταιρείας κρίνεται ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση του ανταγωνιστικού σας πλεονεκτήματος και τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης επιτυχίας σας. Κατανοώντας πότε και γιατί να αξιολογήσετε την εταιρεία σας, μπορείτε να λάβετε τεκμηριωμένες αποφάσεις που οδηγούν στην ανθεκτικότητα, την ανάπτυξη, και την κερδοφορία.

Στην EBITS αναλαμβάνουμε, σε συνεργασία μαζί σας, να αποτιμήσουμε την πραγματική αξία (intrinsic value) της εταιρείας σας.

Εάν σας ενδιαφέρει η αποτίμηση της εταιρείας σας, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας.